P THREE SWEETENER GLOBAL SDN BHD


MOHD AIDI BIN SENIN @ SIMAN
(Oleh: Muhammad Ramley Bin Zaini)
Mohd Aidi Bin Senin @ Siman

 

PENDAHULUAN

 Usahawan merupakan pemangkin kepada pembangunan dan pertumbuhan ekonomi sesebuah negara.  Maju dan mundur ekonomi sesebuah negara adalah bergantung kepada usahawan yang dinamis dan berpandangan jauh.Mereka adalah individu yang unik dan berbeza dengan insan biasa.Ciri-ciri  keusahawanan yang ada pada individu usahawan berupaya membangunkan bukan sahaja diri usahawan sendiri, tetapi juga bertanggungjawab kepada pembangunan masyarakat dan negara.Malah hasil usaha usahawan mampu memberi kesejahteraan kepada masyarakat seluruh dunia.Ini adalah kerana usahawan merupakan daya penggerak yang mewujud, memulakan dan sentiasa berusaha memperkembangkan sesuatu usaha teroka yang diceburi.Justeru itu mereka  dapat mencipta pekerjaan kepada penduduk sesebuah negara. Ini seterusnya dapat mengatasi atau mengurangkan masalah pengangguran negara.Usahawan juga berperanan untuk meningkatkan pendapatan dan meninggikan taraf hidup masyarakat secara       keseluruhan.
Usahawan yang dikaji dalam Business Horizons, Edisi September-Oktober 1986, John G Burch menyatakan bahawa seseorang usahawan harus mempunyai sembilan sifat keperibadian.Daripada sifat-sifat ini, salah dua antaranya lebih merupakan sifat yang semula jadi, yakni "keinginan untuk mencapai" serta "keupayaan untuk bekerja keras".  Keupayaan untuk bekerja secara keras dan lama dalam penerusan projek yang tertentu memerlukan penggabungan tenaga fizikal, emosi dan intelektual yang tidak dapat diransang secara dibuat-buat.




Nama                                     : Mohd Aidi Bin Senin @ Siman
Tarikh Lahir                           : 19 Januari 1973
No K/P                                   : 730119-01-6419
Umur                                      : 43 Tahun
Pendidikan / Akademik       : Ijazah Sarjana Muda Perakaunan Uitm Segamat
Nama Perniagaan               : P Three Sweetener Global Snd Bhd
Pengalaman                         1. 15 Tahun di PERNEC Corporation Bhd sebagai Pengurus Kewangan dan Pemasaran Serta Rangkaian Perniagaan
                                                2. 2 Tahun di Tera Dotcom sebagai Pengarah Kewangan


       DISKRIPSI PERNIAGAAN


P3 Pemanis atau P3 Sweetener baru sahaja berada di pasaran, mulai Julai 2013 dan kini sudah menjadi jenama yang semakin dikenali.Diyakini sebelum berakhir tahun 2013, ia akan menjadi produk yang dikenali, dikehendaki dan laris kerana P3 Pemanis adalah produk keperluan.  Bukan sahaja keperluan orang yang menghidap diabetes dan penyakit lain yang berkaitan dengan gula bahkan keperluan umum.
P3 Pemanis Sdn Bhd, telah memasuki pasaran sebagai syarikat pertama di dunia yang memperkenalkan pemanis yang sama sekali diekstrak daripada tebu, dengan menggunakan Teknologi Nano yang canggih.  Yang paling penting, untuk menjadi berbeza daripada produk gantian gula lain, P3 masih mengekalkan rasa asal gula seharian kita (hampir 99%), tetapi ia mengandungi nilai "Zero" seperti Aspartame, Calories, protein, cholesterol, sucrose, monosaccharides Carbohydrates, Saccharin dan bahan tambahan.  Keajaiban dalam botol, seperti yang dinyatakan, P3 pemanis semulajadi diekstrak 100% daripada pati tebu (sugar cane essential@SCE).  Disediakan di bawah pH 5.5, ia adalah sesuai untuk kegunaan manusia kerana kita mempunyai tahap pH yang sama. Proses ini dislodges carbon negativedaripada komponen tebu, yang merupakan faktor penyumbang penyakit kronik.
Kualiti dan impak P3 Pemanis menjadi keutamaan untuk menjadi pemanis alternatif utama menggantikan gula dan pemanis sintetik.  Pelanggan layak untuk mendapatkan produk yang terbaik dan nilai terbaik untuk wang mereka.  Kepuasan pelanggan akan sentiasa menjadi nombor satu.  Oleh itu, kilang yang membekalkan produk P3 telah berjaya mengekalkan pensijilan tersendiri seperti ISO 9001 dan HACCP (Hazard Analysis Critical Control Point) atau sistem (Analisis Bahaya Titik Kawalan Kritikal).
Misi perniagaan adalah menyampaikan mesej penting kepada semua golongan rakyat Malaysia tentang bahaya dan risiko penyakit berpunca dari penggunaan gula pasir dan gula sintetik yang memudaratkan kesihatan di dalam makanan dan minuman harian.  Selain itu juga adalah menyokong kempen kerajaan, “Bahayanya penggunaan gula berlebihan kepada kesihatan” oleh Kementerian Kesihatan Malaysia.
Visi perniagaan adalah menjadikan P3 Pemanis yang diperbuat daripada tebu hitam dan menggunakan Teknologi Nano akan menjadi produk keperluan asas pengganti gula pasir dan gula sintetik serta mengusahakan supaya P Three Sweetener Global Sdn. Bhd. menjadi pemasar utama pemanis bukan gula.
            Antara produk yang dikeluarkan oleh P3 adalah seperti berikut :-
1.    P3 NanoSugar
2.    P3 German Roast Coffee
3.    P3 Sweetener Liquid Drop
4.    P3 Qocoa
Kini syarikat beliau telah mempunya 12 orang kekuatan sebagai pekerja bagi membantu perjalanan syarikat berjalan dengan lancar bagi pengedaran dan promosi yang perlu dibuat setiap masa.


       SEJARAH PERNIAGAAN


Mohd Aidi Bin Senin @ Siman merupakan seorang usahawan Melayu yang telah berjaya memasuki bidang perniagaan yang dipelopori oleh usahawan bukan bumiputera dan patut diteladani oleh usahawan-usahawan bumiputera yang lain.  Kejayaannya bukanlah dapat dinikmati dalam sekelip mata, tetapi terpaksa mengharungi pelbagai cabaran dan halangan.  Dengan berbekalkan keyakinan diri dan ketabahan serta kecekalan hatinya, beliau yang asalnya hanya bermula sebagai pembekal alat telekomunikasi selepas berhenti dengan PERNEC Corporation Bhd. pada tahun 2008.
Pada tahun 2010, beliau telah berjumpa dengan En ShahrulNizam Bin Selamat dan En Syed Shareezaly Bin Syed Aualadali dimana mereka telah memperkenalkan produk sweetener kepada beliau.  Beliau telah mengkaji produk tersebut dan mendapati produk tersebut sangat baik untuk masa akan datang kerana ia boleh menjadi penganti kepada gula putih yang berada dipasaran walaupun mendapati beberapa kelemahan yang ada pada produk tersebut.  Antara produk awal adalah liquid drop (cecair) sahaja.  Beliau mendapati terdapat kelemahan dari segi kualiti kandungannya tetapi beliau telah mempunyai formula untuk memperbaiki kandungannya.  Walaupun mereka mempunyai produk yang baik, tetapi mereka tidak tahu cara bagaimana yang berkesan untuk membuat pemasaran yang baik.
Pada tahun 2012 beliau telah mula serius untuk mendalami perniagaan sweetener ini dengan mengikat kontrak bersama kilang yang membekalkan produk P3 dengan modal persendirian sebanyak RM 500,000.00.  Pada tahun 2013 beliau telah menubuhkan pasukan dengan mendaftarkan perniagaan atas nama P Three SweetenerEnterprise bersama 2 rakan kongsi beliau iaitu En ShahrulNizam Bin Selamat dan En Syed Shareezaly Bin Syed Aualadali.
Beliau telah menyewa dan merupakan Ibu Pejabat bagi P Three Sweetener Global Sdn. Bhd. pada ketika ini di Megan Sri Rampai Setapak.  Bermula Julai 2013, P3 Sweetener memulakan langkah awal dengan hanya 1 produk utama iaitu P3 Sweetener Drop.  P3 Pemanis Sdn Bhd, telah memasuki pasaran sebagai syarikat pertama di dunia yang memperkenalkan pemanis yang sama sekali diekstrak daripada tebu, dengan menggunakan teknologi nano yang canggih.  Yang paling penting, untuk menjadi berbeza daripada produk gantian gula lain, P3 masih mengekalkan rasa asal gula seharian kita (hampir 99%), tetapi ia mengandungi nilai "Zero" seperti Aspartame, Calories, Protein, Cholesterol, Sucrose, Monosaccharides Carbohydrates, Saccharin dan bahan tambahan.  Keajaiban dalam botol, seperti yang dinyatakan, P3 pemanis semulajadi diekstrak 100% daripada pati tebu (sugar cane essential@SCE).  Pemanis semulajadi yang rendah kalori dan rendah karbohidrat membantu mengawal paras gula dalam darah. Stabil dalam pH berasid dan Ph beralkali.  Proses ini dinamakan dislodges carbon negative daripada komponen tebu, yang merupakan faktor penyumbang penyakit kronik.
Sebagai pemula, P3 telah mempertimbangkan isu-isu yang akan timbul oleh pelanggan, bakal pelanggan dan juga bakal pesaing. Berdasarkan keadaan ini, P3 akan memastikan rangkaian produk dengan sijil rasmi dari organisasi dan agensi yang berkaitan dengan isu-isu dan produk P3 seperti KKM, HALAL.  Selain daripada itu juga, P3 telah membuat ujian di makmal seperti PERMULAB Sdn Bhd, Ujian Ketoksikan UKM dan Nano Verify Programme dari NanoMalaysia.  Beliau memaklumkan bahawa P3 adalah satu-satunya syarikat yang berasaskan makanan yang mempunyai pensijilan dari pihak Nano Malaysia.
P3 percaya bahawa pelanggan layak untuk mendapatkan produk dan nilai terbaik untuk wang mereka.  Kepuasan pelanggan akan sentiasa menjadi nombor satu.  Oleh itu, kilang P3 yang berada di Meru Klang Selangor telah berjaya mengekalkan pensijilan tersendiri seperti ISO 9001 dan HACCP (Hazard Analysis Critical Control Point) atau dikenali sebagai  sistem (Analisis Bahaya Titik Kawalan Kritikal).
Untuk mengekalkan kepuasan pelanggan dan menunjukkan P3 berusaha ke arah kecemerlangan, P3 menyediakan Insurans kepada semua produk yang bernilai 1 Juta Ringgit Malaysia melalui Overseas Assuranse Corp (M) Bhd atau dikenali sebagai Great Eastern.  Ini menunjukkan bahawa P3 benar-benar yakin bahawa pelbagai produk yang dihasilkan tidak akan mendatangkan apa-apa kemudaratan kepada pengguna.
Beliau memaklumkan, pada permulaan operasi perniagaan adalah melalui jualan langsung (MLM) dimana produk tersebut masih baru didalam pasaran dan syarikat telah melantik agen-agen di seluruh negara.  Melalui agen-agen ini, produk lebih mudah dijual kerana jualan dari mulut ke mulut adalah lebih berkesan berbanding jualan terus ke pasaraya.  Agen-agen di seluruh Malaysia sedang berkembang untuk menjadikan P3 nombor satu dengan menawarkan gantian gula sihat untuk semua.  Untuk mencapai matlamat tersebut, syarikat bekerjasama dengan syarikat-syarikat profesional di dalam dan luar negara bagi memberi kesedaran bahawa gula putih yang berada di pasaran boleh mendatangkan kemudaratan kepada kesihatan.
Di Malaysia, P3 mempunyai rakan kongsi perniagaan seperti Sugarfree Solution Sdn Bhd dan Truchemic Techologies (M) Sdn Bhd.  P3 berkongsi tanggungjawab sosial kepada orang ramai mengenai bagaimana keburukan gula kepada badan dan kesihatan.  Di seluruh dunia, kita boleh melihat "No Sugar" dalam minuman dan makanan dimana kerajaan dan badan bukan kerajaan (NGO) sentiasa memberi amaran bahawa tabiat pengunaan gula di luar kawalan akan menjejaskan kesihatan.  Gula samaada ditambah kepada makanan oleh anda atau pengilang, adalah ancaman terbesar kepada kesihatan manusia.
Setelah hampir 2 tahun di pasaran, P3 telah menambah lagi rangkaian produk-produk yang luar biasa seperti P3 Nano Mineral Drop, P3 Nano Sweera Granulate @ Nano Sugar, P3 Nanosweera Coffe, P3 Qocoa dan P3 Nano Collagen 10,000 mg.  Hanya dalam masa yang singkat, terbukti produk keluaran P3 telah diterima dan digunakan oleh masyarakat.  Jualan pada tahun 2014 sebanyak RM 4 juta dan tahun 2015 jualan sebanyak RM 5 juta melalui 190 stokis di Malaysia termasuk Sabah dan Serawak dengan keahlian sebanyak 17,000 orang.  Seterusnya, selama hampir 2 tahun itu, lebih 250,000 botol P3 Sweetener Drop telah terjual bersama dengan puluhan ribu unit produk-produk keluaran P3 yang lain.
Syaraikat telah melebarkan sayap perniagaan dengan memasuki pasaraya seperti Mydin, Giant, Tesco dan beberapa farmasi.  Produk P3 juga telah menembusi pasaran antarabangsa di mana pihak dari Thailand, China dan UAE telah datang berjumpa dengan pihak P3 bagi memasarkan produk P3 di negara berkenaan.

          PENGALAMAN


Bertanyakan mengenai pengalaman kerja terdahulu, beliau memulakan kerjayanya sebagai pengurus akaun di syarikat swasta di Kuala Lumpur iaitu PERNEC Corporation Bhd. dan mempunyai 15 tahun pengalaman dalam bidang kewangan dan pemasaran dan rangkaian perniagaan.
Tahun 2008 bermula beliau telah menyertai Tera Dotcom Sdn Bhd sebagai pengarah kewangan dan telah banyak berjasa dalam pendapatan syarikat dan hal ehwal kewangan syarikat.  Beliau juga berpengalaman dalam menjadi pengedar syarikat jualan langsung dan telah mencapai pangkat tertinggi dalam syarikat itu dengan usahanya dalam industri tersebut.
Dari tahun 2012 beliau mula melibatkan diri dalam industri jualan langsung sebagai pelabur bersama 2 orang rakan kongsinya iaitu En ShahrulNizam Bin Selamat dan En Syed Shareezaly Bin Syed Aualadali dengan modal yang dibiayai oleh beliau sendiri sebanyak RM 500,000.00 hasil dari usahaya sendiri semasa menjadi pengedar syarikat jualan langsung.  Beliau berani mengambil risiko kerana beliau percaya bahawa produk yang bakal dihasilkan itu akan mendatangkan pendapatan yang lumayan disamping membantu masyarakat mengekalkan kesihatan dengan menggantikan gula putih bertukar kepada gula nano keluaran syarikatnya.
Beliau bertenaga dan penuh semangat untuk menjalankan perniagaan dengan semangat kerja berpasukan. Beliau telah berjaya membawa syarikat itu ke landasan yang betul dan cuba untuk diuruskan dan membina syarikat jualan langsung yang besar di Malaysia.
Sejak kemunculan produk P3, beliau sentiasa memegang kepada prinsip kejujuran, menitikberatkan mutu barangan yang dihasilkan, keutamaan dan pandangan pelanggan terhadap barangan dibekal oleh syarikatnya tidak pernah diambil ringan.  Sebarang rungutan dan ketidakpuasan hati pelanggan, pasti akan memperbaiki mutu produknya dengan berjumpa dengan pelanggan tertentu dengan kadar segera untuk mengetahui masalahnya.  Ini dapat jelas menggambarkan corak pengurusan beliau yang sangat cekap dan efisyen dalam menangani sebarang masalah yang timbul.
Di awal pembabitan beliau dalam P3, beliau menjalankan perniagaan melalui jualan langsung melalui agen-agen yang dilantik diseluruh negara termasuk Sabah dan Serawak.  Beliau juga pernah mencuba membuat pasaran melalui media massa tetapi hasil jualan agak tidak memberansangkan disebabkan ketiadaan testimoni dari pelanggan berbanding jualan secara langsung.  Beliau menggangap jualan secara langsung akan memudahkan penjualan kerana agen mendapat tahu kesan secara langsung keatas produk yang dibekalkan.  Jualan antara mulut ke mulut adalah lebih mudah kerana agen dapat mengenal pasti dan jadikan testimoni mereka sebagai modal untuk merancakkan penjualan.
Setelah mendapat kepercayaan daripada pelanggan berkenaan produk yang dijual, pada tahun ke 3 beliau telah menukar dari jualan langsung kepada trading.  Beliau telah merangka satu strategi pemasaran yang dinamik iaitu mewujudkan satu brand positioning yang sentiasa diulang bagi menjadiakan produk keluarannya dikenali ramai.
Brand Positioning terdapat 3 bahagian yang telah diamalkan oleh beliau iaitu yang pertama adalah pengenalan produk kepada umum dan perlu diulang-ulang tanpa ada rasa jemu supaya produk yang dikelaurkan dapat dikenali oleh semua lapisan masyarakat.
Setelah produk telah diketahui umum, beliau mengamalkan offer + value iaitu bagaimana cara pelanggan membeli dengan banyak tetapi dengan harga yang terbaik.  Contohnya harga P3 Coffe dahulu dijual dengan harga RM 38.00 sekotak dan P3 telah menawarkan harga dengan lebih murah dengan cara pembungkusan yang baharu dengan harga RM 20.00.  Ini memberi ruang kepada pelanggan yang sebelum ini tahu akan kebaikan produk tersebut tetapi tidak dapat membeli disebabkan harga yang tinggi.  Disebabkan harga telah berkurang, pelanggan tadi akan membuat belian untuk menikmati produk tersebut.
Strategi yang ketiga adalah dengan memberikan penghargaan kepada pelanggan yang menggunakan produk P3.  Iaitu pemberian baucer tunai didalam setiap bungkusan produk atau membuat jualan murah kepada pelanggan tetap dengan menawarkan pembelian value pack(2+1) atau dengan diskaun seperti yang dilakukan oleh syarikat besar seperti Nestle.  Walaupun produk mereka telah dikenali tetapi promosi sedemikian mereka masih amal sehingga kini.
Beliau sentiasa menitikberatkan pengetahuan tentang produk dengan mengadakan latihan kepada pengedar bagi memudahkan perjalanan perniagaan seperti berikut :-
1.    Pengetahuan lengkap tentang produk
2.    Pengetahuan lengkap tentang pelan pemasaran
3.    Latihan berkaitan dengan menjual
4.    Latihan berkaitan dengan membina bisnes.
5.    One to one antara pengedar dengan beliau sendiri
Di samping itu juga, beliau telah menjadi penaja utama dalam pertandingan memancing di Pantai Puteri Melaka pada 24 Januari 2015 dengan hadiah keseluruhan sebanyak RM 100,000.00.  Perbelanjaan tersebut merupakan pelaburan yang perlu dibuat bagi memastikan orang ramai mengenali produk-produk P3.
Pada tahun 2015 beliau telah mengorak langkah dengan memasuki pasaraya diantaranya ialah :-
1.    Mydin Mohamed Holding Bhd. (Disember 2015)
2.    MUIP Supermarket (Pasaraya Darulmakmur) (Mac 2016)
3.    GCH Retail (Malaysia) Sdn Bhd (GIANT) (Mei 2016)
4.    Tesco Store (Malaysia) Sdn Bhd (Julai 2016)
Bila ditanya berkenaan ukuran kejayaan, beliau berbangga menceritakan pada tahun 2014 jualan sebanyak RM 4 juta dan tahun 2015 jualan meningkat sebanyak RM 5 juta melalui 190 stokis di Malaysia termasuk Sabah dan Serawak dengan keahlian sebanyak 17,000 orang.  Seterusnya, selama hampir 2 tahun itu, lebih 250,000 botol P3 Sweetener Drop telah terjual bersama dengan puluhan ribu unit produk-produk keluaran P3 yang lain. 
Beliau mempunyai 12 orang kekuatan sebagai pekerja bagi membantu perjalanan syarikat berjalan dengan lancar bagi pengedaran dan promosi yang perlu dibuat setiap masa.


        RISIKO CABARAN DALAM DUNIA PERNIAGAAN


Dari segi modal beliau menceritakan untukpermulaan perniagaan memerlukan modal sendiri berjumlah hampir RM 500,000.00 kerana melibatkan kos pengoperasian kita dan pembungkusan serta kajian yang perlu dibuat.
Cabaran paling utama adalah semasa permulaan perniagaan dimana beliau terpaksa bersaing dengan produk yang sedia dimana beliau perlu memperkenalkan produk kepada umum dimana ia lebih baik berbanding gula putih yang berada dipasaran dengan menggunakan teknologi nano yang canggih.
Setelah produk mula dikenali ramai, risiko yang terpaksa ditanggung pula ketiadaan pengedar yang mencukupi kerana di kawasan pedalaman seperti Sabah dan Sarawak sukar diperolehi.
Membuat promosi di media massa yang memerlukan modal yang besar seperti iklan di Sinar Harian 3 kali seminggu dan majalah dari Kumpulan Media Karangkaf dimana 20% saham syarikat dalah milik Dato (Dr) Hussamuddin Bin Hj Yaacub yang merupakan Mentor beliau.  Selain daripada itu, beliau juga membuat pengiklanan di sistem radio THR Gegar, Ikimfm, Klasik Nasional FM dan Sinarfm.
Perancangan pada tahun 2017 pula, beliau akan membuat siaran di Astro Prima, Ria, Warna dan Awani semasa bulan setiap hari di siaran tersebut dengan menelan belanja sebanyak RM220,410.00.
Selepas siaran di Astro tamat, beliau telah membuat perancangan dengan program reality Memasak seperti Mastercheff dengan menggunakan produk P3 nanosugar sepenuhnya yang akan di tayangkan selama 6 minggu di Astro Ria dan Warna.  Selain itu juga, beliau akan mengadakan iklan Asia Food Channel pula selama 24 minggu.


       NASIHAT KEPADA USAHAWAN MUDA


Usahawan muda perlu bersedia dari segi mental fizikal, mereka perlu belajar mencari ilmu, perlu kutip pengalaman dengan bekerja dengan orang lain,perlu banyak buat kajian (survey), perlu kumpul modal, majukan perniagaan dengan modal sendiri baru perbesarkan perniagaan dengan pinjaman dari bank atau mana-mana institusi.  Yang penting perlu tanam minat yang mendalam tentang perniagaan yang ingin anda ceburi.
Selain itu juga, pemasaran secara efektif perlu dirancang sebelum memulakan sesuatu perniagaan.  Pengenalan kepada produk perlu dibuat selalu tanpa ada rasa jemu supaya pelanggan akan mengenali produk yang syarikat keluarkan.




No comments:

Post a Comment